Zwracać należy uwagę przede wszystkim na rozwijanie zdolności naśladowania otaczającego nas świata. Plastyka odgrywa wielką rolę w kształceniu osobowości, dlatego tak ważne jest właściwe poprowadzenie zajęć plastycznych. Skupianie się wyłącznie na oryginalności lub sztuce abstrakcyjnej leży u podstaw reformy Rudolfa Steinera, słynnego okultysty i teozofa, którego szkoły wyrządziły już nie tylko w Europie, ale i świecie tyle zła. Młodzież z takich szkół staje się podatna na sterowanie sekciarskie i antykatolickie. Bardzo ważną rzeczą jest zapoznawanie młodzieży z arcydziełami malarstwa zachodniego i polskiego i to w oryginale.
Kultura klasyczna obejmująca dziedzictwo starożytnej Grecji, Rzymu i chrześcijaństwa w połączeniu z najlepszymi wzorami kultury ojczystej - stanowi podstawę ideową gimnazjum i liceum klasycznego. Młody człowiek wykształcony i wychowany na takiej kulturze ma pełne możliwości, aby dalej się zarówno rozwijać jak i specjalizować (kultura klasyczna wyrabia inteligencję!). Równocześnie jest tak potrzebną osłoną przed różnego rodzaju ideologiami, których dziś nie brak, a których celem jest sprowadzenie człowieka na manowce. Bardzo wymowne jest tu świadectwo kard. Józefa Ratzingera, który w swej autobiografii pisze o latach spędzonych w gimnazjum przed wojną, w okresie coraz bardziej szalejącego nazizmu: "Spoglądając wstecz wydaje mi się, że kształcenie bazujące na dorobku starożytności greckiej i łacińskiej tworzyło duchową podstawę, która odpierała zniewolenie przez totalitarną ideologię" ("Moje życie". Łódź 1998, s. 25). Dziś możemy dodać: wykształcenie klasyczne pozwala oprzeć się wszelkim ideologiom. Z tego też powodu reformatorzy edukacji tak starannie zmierzają do ograniczenia kontaktu młodych ludzi z dziedzictwem klasycznym.
Aby uratować naród, musimy uratować jego kulturę, a nie będzie kultury polskiej bez kultury klasycznej i bez kultury ojczystej, głęboko zakorzenionej w dziejach narodu. Kultura polska to coś więcej niż kultura polskojęzyczna. Właściwym dziedzicem i kontynuatorem kultury jest młodzież, dlatego chcąc ratować polskość musimy ratować młodzież dając jej szansę korzystania z wielkiej kultury klasycznej. Rola gimnazjum klasycznego (a również liceum klasycznego) w spełnieniu tego zadania jest nie do zastąpienia.
Powrót
| Aktualności |
Oświadczenia |
Spotkania |
Głos Polonii |
Fakty o UE |
| Antypolonizm |
Globalizm |
Program Rodziny Polskiej |
| Kultura |
Temat Miesiąca |
Poznaj Prawdę |